Simblogg

Alla inlägg under mars 2012

Av Amelia - 28 mars 2012 13:56

I söndags beställde min pappa The Sims 3 I Rampljuset åt mig, och kan ni gissa vad som låg i hallen när jag kom hem från skolan idag?


Japp, ett paket från CDon.com! Först trodde jag att det var något till pappa, eftersom det var adresserat till honom. Men bara någon sekund senare förstod jag precis, han handlar ju nästan aldrig på distans utom när det gäller beställningar åt mig eller mamma. Och jag tror knappast att pappa skulle beställa sims till sig själv, haha!

Nåja, nu ska jag installera mitt nya spel och sedan- speldags! Game on, everybody!

Vi ses, kära bloggläsare! 

Av Amelia - 24 mars 2012 18:33

Hejsan, kära bloggläsare! Här kommer äntligen "Livet på ett stuteri" del 2. Denna del är ganska sorglig, bara så ni är medvetna om det.

Kommentera gärna vad du tyckte om den här delen och släng gärna in några ord om den nya designen också!

Jessica kommer berätta alltihop, då är texten svart och skriven med vanlig stil. Annars är det skrivet med blått och börjar alltid med talestreck. När hon tänker, är texten blå och skriven med kursiv stil, det börjar alltid med citationstecken " "

                                                                                                                                                                                                                       

                                                                         Jessica=blå

                                                                         Emely=röd

                                                                         John=grön

                                                                         Carina=cyan

                                                                         Alina=orange

                                                                         Adam=lila

                                                                         Övriga=grå

Jag vänder mig bort, jag är ororlig för vad som ska hända. Brevet från stadshuset såg inte ut att innebära goda nyheter.

-Jessica? hörde du vad jag sa?

Emelys röst avbryter mig i mina tankar.

-Åh förlåt, Emely. Jag tänkte bara på annat, vad sa du?

-Jag frågade om du inte skulle byta om innan vi ska följa med farfar till stadshuset.

-Jag ska genast byta om.

-Jag tror inte att vi ska följa med in, men det är kanske bra att byta om i alla fall?

Jag börjar gå mot sovrummet medan mina tankar fortfarande kretsar kring kallelsen från stadshuset.

Snabbt byter jag om till lite mer sofistikerade kläder.

"Det här får lov att duga, bäst att jag fixar håret också när jag ändå håller på."


"Inte illa, om man jämför med hur jag brukar se ut i vanliga fall." 

Jag går ut i hallen och möter farfar. Jag ger honom en kram.

-Det kommer att ordna sig, farfar.

Farfar ler glädjelöst mot mig:-Jag hoppas det, gumman.

Så bär det av mot stadshuset, ingen av oss säger något under hela resan.

-Jag följer med in och ger mitt stöd till er farfar. Ni väntar utanför, tjejer.

-Okej, farmor.

Jag säger inget, jag bara betraktar farmor och farfar medan de går mot dörrarna till stadshuset.

Emely slår sig ner bredvid mig på bänken:-Du är fortfarande orolig, va?

-Är inte du det? är det enda jag få fram.

-Jo, men försök att tänka lite positivt. Sluta intala dig själv att det kommer att gå illa! svarar Emely, till min förvåning.

Jag är tyst i några minuter, sedan fortsätter jag:-Vad tror du kommer hända nu då?

Jag märker att Emely inte så gärna vill svara på den frågan, men efter några minuters funderande svarar hon:-Farfar har ju inte gjort något olagligt, såvitt jag vet. 

-Men i så fall, varför tror du att han kallas till förhör så här plötsligt? jag blir själv överraskad över hur irriterad min röst lät och jag väntar mig att Emely ska ge mig ett dräpande svar, men istället säger hon lugnt:-Jag vet inte vad jag ska tro, men du borde lugna ner dig lite.

Jag tystnar, men blir förvånad när Emely plötsligt säger:-Men du har kanske rätt; jag menar, att kallelsen kom så plötsligt kan inte båda gott.

Jag vet inte vad jag ska svara, så jag sitter tyst och låter Emelys ord sjunka in. Plötsligt kommer farfar och farmor ut, jag ser på deras miner att det inte gick väl. Jag får god lust att fråga vad som hänt, men låter  bli.

Under tystnad börjar vi alla att gå mot farfars gamla bil.

Vi sitter tysta allihop under resan hem igen, jag kan se på farfars min att det inte gick bra på förhöret. Men han tycks inte vilja prata om det. Och inte farmor heller.

Medan Emely sitter och klappar Zingo, går jag mot badrummet för att göra mig i ordning. Det börjar bli dags att lägga sig och sova.

(Någon månad senare)

Ingen av oss har återhämtat sig ännu efter förhöret förra månaden. Särskilt inte farfar, men vi är övertygade om att han är falskt anklagad för grovt djurplågeri.

-Han har suttit därute på bänken i flera timmar nu, jag börjar bli orolig för honom... mumlar farmor tyst.

I precis samma stund kommer farfar in och då får vi alla en hemsk chock!

Vi brister alla tre i gråt när vi ser vad som håller på att hända. Zingo ylar i sorg blandat med skräck.

Vi alla ser hjälplöst på medan liemannen tar farfar ifrån oss! Farmor står helt stilla och stirrar på spöket efter honom.

-Vi kommer sakna dig, farfar! lyckas jag få fram, alltmedan mina tårar strömmar nedför mina kinder.

Snabbt fiskar Emely upp sin mobiltelefon för att ringa våra föräldrar.

-Hej, pappa. Vi har hemska nyheter! Farfar har dött, snälla du, kom hit och ta med mamma också, snyftar Emely i luren.

När våra föräldrar kommer någon timme senare, rusar jag fram till mamma. Jag lägger mitt ansikte mot hennes skuldra och gråter. Exakt hur länge jag står där, vet jag inte. Men mamma står och omfamnar mig länge, och låter mig få utlopp för all sorg.

-Såja, lilla gumman, viskar mamma tröstande.

Jag lyfter huvudet från mammas skuldra och lugnar ner mig. Men farmor är helt förstörd, hon står med ansiktet lutat mot pappas skuldra och skakar av gråt.

Snart kommer Emely också ut, hon slår armarna om pappa och jag hör hur hon snyftar högt och ljudligt.

Men mamma är bra på att locka fram folks leende även i de mest hemska situationer. Hon pratar stilla med mig och på något konstigt sätt får hon mig faktiskt att le, trots min sorg.

Farmor lutar återigen huvudet mot pappas axel och gråter, men till slut lugnar även hon sig.

Begravningen hålls i stillhet på kyrkogården. Ingen av oss orkar hålla tårarna tillbaka nu...



                                                                     Fortsättning följer... 

Av Amelia - 23 mars 2012 21:02

Ledsen för den usla uppdateringen den senaste tiden. Jag har haft fullt upp de här veckorna och likväl kämpat med läxor och massa annat också.

Men jag måste skärpa mig och försöka uppdatera mer. Jag ska ägna denna helg åt att blogga, och senare blir det kanske en liten överraskning både för mig och för mitt sims. Jag snackar inte om expansionspaketet I Rampljuset, utan om något annat som rör sims.

I Rampljuset planerar jag att köpa så fort jag har pengar och är i en CD-affär, jag får nog spara lite innan jag kan köpa det spelet.

Hur som helst, det har varit en lång dag idag, jag vill helst ta det lite lugnt nu och varva ner. Jag har nämligen varit på skolutflykt idag till Tekniska Museet. Det var kul, men man är inte särskilt pigg efteråt förstås.

Ses imorgon, kära bloggläsare!

Av Amelia - 12 mars 2012 18:47

Våren är äntligen här igen! Den kalla snön börjar sakta men säkert släppa sina kyliga händer om naturen och isen som förut täckte det mesta av marken har nästan helt smält bort. Nu välkomnar vi den efterlängtade våren!

För att fira att våren snart är här, har jag ändrat designen på bloggen. Kommentera med era åsikter, vad tycker du om den nya designen? Ge mig din ärliga åsikt!

Dessutom, förlåt för den dåliga uppdateringen, jag har helt enkelt haft mycket att göra. Men jag måste varna er, del 2 av "Livet på ett stuteri" är rätt sorglig i slutet, så var beredda på lite sorgligheter där. Jag ska försöka skriva delen på onsdag, eftersom vi slutar tidigt på onsdagar. Ha lite mer tålamod bara, som sagt.

                                                                      

                                            

                                                               Bild från internet.    

Av Amelia - 8 mars 2012 19:30

Det tog längre tid än jag trodde att fixa bilder till del 2 av Livet på ett stuteri. Och nu är det sent, jag måste förbereda mig för sängen.

Mina två prao-veckor närmar sig med stormsteg, börjar precis efter påsklovet vecka 15. Kan ni gissa vart jag kommer att praktisera vecka 16 & 17?

Hur som helst,  Livet på ett stuteri del 2 kommer imorgon efter skolan. Så ha lite tålamod bara, den ska komma snart!

 

Bild från internet.

Av Amelia - 2 mars 2012 18:51

Nu kommer äntligen del 1 av Livet på ett stuteri. Ledsen att den blev försenad, det kom oförutsedda förhinder. Hoppas att ni gillar del 1.

Jessica kommer berätta alltihop, då är texten svart och skriven med vanlig stil. Annars är det skrivet med blått och börjar alltid med talestreck. När hon tänker, är texten blå och skriven med kursiv stil, det börjar alltid med citationstecken " ".

                                                                                                                                                                 

                                                                         Jessica=blå

                                                                         Emely=röd

                                                                         John=grön

                                                                         Carina=cyan

                                                                         Övriga=grå         

Jag heter Jessica och det här är min syster, Emely. Vi är tvillingar och 19 år gamla. Vi är här på besök hos farfar och farmor, liksom varje sommar. Vi har precis anlänt, som vanligt så är det första vi gör är att springa till hagen. Det är kanske lite barnsligt av oss, men det är bara så vi är. 
-Hej, flickor! 
-Hallå på er, mina tjejer!
Emely och jag tittar upp och betraktar farmor och farfar som kommer gående framåt mot hagen. Vi lämnar hästarna och går fram till grinden.

    -Hej, farmor! 

-Det var ett bra tag sedan, farfar.

Jag skyndar mig fram till min farfar och slår armarna om honom. Emely och farmor börjar genast att prata om allt, och mer därtill!

Farfar och jag betraktar dem när de kramar om varandra. Jag ler mot dem en liten stund, sedan får jag syn på Zingo, farfars och farmors busiga Golden Retriever.

Emely skyndar sig fram mot Zingo och klappar hans huvud. Vi andra betraktar dem båda med leende miner. Emely och Zingo har alltid haft en djup vänskap och medkänsla för varandra. Det är mer än vad man kan säga om gemenskapen mellan Zingo och mig. Han är tillsammans med Emely så mycket att han inte lyssnar på mig längre.

-Ni har inte ridit på länge, va? 

-Ja, ni kanske ska ta en ridtur runt kvarteret tillsammans?

Emely och jag skyndar oss in i huset för att byta om till ridkläder.

        När vi äntligen är klara för en ridtur, är det redan mörkt ute.

-Något säger mig att det här får bli en kortare ridtur än planerat.

Jag nickar frånvarande och och mumlar: -Ja, men vi hade kommit ut tidigare om inte du tagit två timmar på dig att välja kläder och ridhjälm.

-Jag kan ju inte gärna rida ut iförd kläder som inte klär mig!

Jag suckar otåligt och svingar mig upp i Siriols sadel.

Vi styr in hästarna till vägkanten och jag kortar Siriols tyglar och skänklar på henne. Emely betraktar mig en kort stund och säger sedan: -Märkte du att farfar verkade lite frånvarande?

-Jo, nu när du nämner det, farfar verkade faktiskt lite bekymrad.

Jag skänklar Siriol lite till och rider om min syster.

-Vi rider några hundra meter till, sedan rider vi hem.

Emely skänklar Camigo och lyckas faktiskt rida ikapp mig.

-Tror du vi kan göra något för att hjälpa farfar?

Jag ger henne en allvarlig blick: -Kanske, men först måste vi ta reda på vad det verkligen är som bekymrar honom.

-Självklart.

(Nästa dag)

-Kom, Jessica. Låt oss gå in och äta frukost, jag undrar om farmor och farfar har vaknat än. Min syster går före mig mot huset.

Vi stannar till när vi hör höjda röster inifrån.

-John, vi måste berätta det här för dem. Vi kan inte hålla något sånt här hemligt för dem.

-Jag vet inte om det är en så bra idé att berätta det nu. De kommer bara att bli oroliga.

-Konstigt vore det annars.

-Det är inte rätt tillfälle att säga det i alla fall.

Men när vi har kommit in så har farfar och farmor redan satt igång med sina egna sysslor, och märkte därför inte att vi kom in.

Plötsligt hördes ett ljud inifrån stallet, vi rusar dit på en gång.

-Hur kom Camigo in i Siriols box?!

Det blev en spänd stämning i stallet, plötsligt gick det upp för mig vad som hade hänt. Men jag sa inget, eftersom det är något som tiden får utvisa.

(Lite senare)

-Vad är det som har hänt, farfar?

-Det gäller det här brevet, det kom i morse.

-Men kära nån, det är ju en kallelse till förhör i stadshuset!

Precis då kommer jag in i rummet, med ett leende på läpparna. Men mitt leende försvinner snabbt när jag ser farfars och Emelys bekymrade miner.

-Vi kommer nog på något, farfar.

-Vad har hänt? frågar jag oroligt och låter min blick pendla från Emely till farfar.

-Farfar har fått en kallelse från stadshuset. 

-En kallelse? Låt mig få se...

-Han har kallats till förhör... Jag ser att farmor är helt förkrossad.

Farfar har alltså kallats till förhör i stadshuset!


                                                                           Fortsättning följer...  

Kommentera gärna vad ni tyckte om del 1.            

Presentation


Välkomna till min blogg!
Denna blogg har varit aktiv i 4 år och har nu blivit en frågeblogg. Jag kommer alltså inte skriva fler inlägg, men jag besvarar fortfarande frågor. Så fråga på! :)

Statusinformation

Nuvarande status:

Jag är: online/offline! 

-

 

Kommande: -

Veckans blogg

Det finns ingen tävling på bloggen för tillfället.

Era kommentarer är viktiga!

Din kommentar är viktig både för bloggen och för mig.

Era kommentarer får mig att vilja fortsätta blogga, så glöm inte att kommentera--även om inlägget kanske inte är världens mest intressanta.

 

De enda kommentarer som tas bort är reklam, spam eller klagomål som inte bygger på något. Har du ett klagomål, så vill jag alltså att du även skriver och motiverar för mig varför du tycker så. Då kan jag tänka på det till nästa gång.

Innan du frågar eller kommenterar:

                    Frågor
Jag svarar på frågor så snabbt jag kan, men jag vill att ni tänker på detta innan ni frågar:

1. Ställ inte samma fråga flera gånger.
2. Spam eller löjliga frågor kommer att tas bort. 
3. Se till att du fått med allt innan du skickar frågan.
4. Se till att helst använda skiljetecken i dina meningar.
5. Jag lägger inte ut installationskoder på bloggen, ber du om en kod skickar du din fråga via mail, skicka frågan till Amie.phl@Gmail.com 
   

            Kommentarer
1. Spam eller löjliga kommentarer kommer att tas bort.

2. Använder du min blogg för att sprida reklam för din eller någon annans blogg, löper du risken att blockeras.

3. Klagomål, grov kritik eller elakhet kommer att tas bort.

4. Om uppdateringen försämras, påminn mig lugnt och sansat istället för att häva ur dig elakheter. 

5. Kommentera inlägget, inte om saker som inte alls har med inlägget att göra!

Fråga mig något om sims!

394 besvarade frågor

Omröstning

Ser du fram emot Sims 4?
 Absolut!
 Ja, antar jag.
 Kanske...
 Nej, sims 3 är redan så bra.
 Jag spelar inte ens sims!
 Sims 4?

Senaste inläggen

Do you need a translation?

If you need a translation, just select your language in the menu below to translate my blog:

Gästboken

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Arkiv

Tidigare år

RSS


Skapa flashcards